Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Aikido on mietiskelyä liikkeessä.

 aikdo sopii kaikilleaikdo sopii kaikille

Tule mukaan harjoittelemaan aikidoa. Turku Aikikai on toiminut jo 25 vuotta. Aikido sopii miehille ja naisille ikään tai fyysisiin ominaisuuksiin katsomatta. 

Aikidon yleisharjoitusten lisäksi meillä on kuntoaikidoa. Kuntoaikido on räätälöity vain kuntoilumielessä liikuntaa kaipaaville.

Tutustu kuntoaikidoon ja tule mukaan.

Junioriharjoituksissa huomioidaan lasten liikunnalliset tarpeet ja aikidoa opetellaan leikkien sekä pelien kautta. Näin lasten liikunnallisuus ja toisten huomioiminen kehittyy.

Tutustu junioritoimintaamme.

Aikidon tekniikkaa

Aikidon tekniikat perustuvat pääosin hyökkääjän painopisteen hallintaan. Niihin sisältyy yleensä alkuhorjutus, jota seuraa esimerkiksi käsivarren niveliin kohdistuva lukko ja lopuksi hallinta. Aikidon harjoittelu aloitetaankin erilaisten sidontatekniikoiden opettelusta. Heittotekniikoissa käytetään oikeaa ajoitusta, jotta voidaan murtaa hyökkääjän tasapaino ja heittää hänet pienimmällä mahdollisella voimankäytöllä tatamille. Hyökkääjä kanavoi heiton energian pyörähtämällä kuperkeikan kaltaisen ukemin.

Aikidossa pitkät lihasketjulinjat optimoivat kehon käyttöä. Tätä harjoitetaan sekä itsenäisesti että suhteessa muuttuviin ympäristötekijöihin. Parin huomioiminen ja harjoituskumppanin liikkeen jatkaminen luovat loputtomasti uusia tilanteita. Lajin harjoitustavat luovat haasteita, joihin jokainen vastaa omista lähtökohdistaan. Pyrkimys on virtaavaan liikkeeseen ja spontaaniin reagointikykyyn.

Aikidon asetekniikat

Harjoittelussa voidaan käyttää puisia aseita; puumiekkaa (bokken), keppiä (jo) ja puukkoa (tanto). Puumiekalla ja kepillä voidaan harjoitella yksin lyöntiharjoituksia tai sarjoja (kata). Lisäksi aseeton puolustaja ottaa vastaan hyökkäyksiä aseelliselta hyökkääjältä tai päinvastoin. Asetekniikoita voidaan myös harjoitella parin kanssa, jolloin molemmilla on puumiekka tai keppi. Oikea etäisyys ja ajoitus korostuvat aseharjoittelussa.

Kenelle aikido soveltuu

Aikidon harjoittelun voi aloittaa Turku Aikikaissa 6-vuotiaana. Yläikärajaa ei ole, mutta yli 50-vuotiaiden on syytä aloittaa harjoittelu hyvin kevyesti ja rauhallisesti. Vanhimmat harjoittelijat seurassamme ovat yli 60-vuotiaita. Aikido mahdollistaa harjoittelun lapsesta aivan 70-vuotiaaksi saakka. Esimerkiksi Japanissa vanhimmat harjoittelijat ovat noin 70-vuotiaita.

Aikido soveltuu tytöille ja pojille, miehille ja naisille yhtä hyvin. Hyvää fyysistä kuntoa ei tarvita vaan peruskurssilla kunto kasvaa sopivasti jokaisen yksilön tarpeiden mukaan. Turku Aikikaissa keskimääräinen harjoittelijoiden ikä on noin 25 vuotta.

Jos kärsit vakavista selkä-/ niskavaivoista tai polvikivuista, aikido ei ehkä ole paras lajivalinta koska monet harjoitteet voivat pahentaa vaivojasi. Laji on kuitenkin turvallista, koska harjoittelussa huomioidaan jokaisen lähtökohdat harjoitella.

 

Tiedustele lisää  lomakkeella sivun alareunasta.

*:llä merkityt kentät ovat pakollisia.